سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشهد یک مقصد زیارتی ، سیاحتی

سفر به مشهد از آن سفرهایی است که همه چیز در خودش دارد. توریستی ترین کلان شهر ایران به عنوان قطب گردشگری زیارتی کشور هر ساله پذیرای میلیون ها مسافر و زائر داخلی و خارجی است. وجود حرم امام رضا (ع) بعنوان مهمترین جاذبه زیارتی شهرمشهد یکی از اصلی ترین دلایل سفر به مشهد است.  در سالهای اخیر زیرساخت های گردشگری شهر مشهد توسعه زیادی پیدا کرده است. هتل های لوکس در کلاس بین المللی ، مراکز خرید بزرگ و شیک ، شهربازی های متنوع و جذاب مشهد را تبدیل به گزینه ای کامل برای تمام انواع سلیقه ها کرده است. در کنار آن طبیعت زیبای شهر مشهد و‌ وجود باغ ها، چمشه ها، کوه ها و عوامل طبیعی دیگر باعث شده که مجموعه جاذبه های شهر مشهد کامل شود. همین مسأله باعث شده که مشهد رتبه اول گردشگری را در میان شهرهای ایران داشته باشد.  برای اقامت در مشهد نیز می توانید همزمان با خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل مشهد را نیز انجام دهید تا خیال شما از بابت سفری لذتبخش راحت باشد. 

جاذبه های شهر مشهد 

 این شهر با داشتن بالاترین ظرفیت گردشگری مذهبی در سالهای اخیر رشد زیادی در زمینه توسعه اماکن تفریحی، پارک ها، مراکز خرید، هتل ها و سایر عوامل موثر در جذب گردشگران کرده است. رشد جاذبه های شهر مشهد باعث شده که سفر به مشهد برای هر سلیقه ای جذاب و هیجان انگیز باشد. بطور کلی می توان جاذبه های شهر مشهد را در دسته های اماکن مذهبی ، جاذبه های طبیعی شهرمشهد، بناهای تاریخی و موزه ها،  امکانات تفریحی و مراکز خرید شهر مشهد دسته بندی کرد. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین جاذبه های شهر مشهد می پردازیم که می توانید در زمان سفر به این شهر در برنامه بازدید های خود قرار دهید. 

جاذبه های مذهبی مشهد

مشهد مهمترین شهر مذهبی ایران است که تقدس خاصی در میان شیعیان دارد. نام این شهر نیز به معنای محل شهادت و مشخصا محل شهادت امام رضا(ع) است و در واقع هویت این شهر بر این اساس شکل گرفته است. برای علاقمندان و زائران مذهبی، شهر مشهد مکان های مذهبی فراوانی دارد که مهمترین آن شامل موارد زیر است. 

- حرم مطهر امام رضا (ع)

. زیارت بارگاه امام رضا (ع) بعنوان محبوب ترین جاذبه گردشگری یک اثر تاریخی نیز به شمار می رود و در معماری آن آثار دوره های تاریخی مختلف از تیموری، صفوی و قاجاریه دیده می شود. در اطراف حرم امام رضا (ع) نیز مکان های دیدنی و جاذبه های دیگری نیز وجود دارد. بنابراین بسیاری از بهترین هتل های مشهد در اطراف حرم تاسیس شده اند که مورد توجه و علاقه بیشتر زائران و گردشگران شهر مشهد قرار دارند. 

- مسجد گوهرشاد

مسجد گوهر شاد مشهد یکی از مساجد مشهوری است که در معماری و نقش و نگار دیوارها و کاشی های آن می توان تاریخ پرفراز و نشیب آن را مشاهده کرد.مسجد گوهرشاد که معماری بی نظیرش از شاهکارهای معماری است درنزدیکی حرم رضوی قرار گرفته است و گنبد 41متری و مناره های بلند آن در کنار گنبد طلایی رنگ حرم رضوی که همچون نگینی در شهر می درخشد، ازجاذبه های مذهبی شهر مشهد به شمار می رود. 

جاذبه‌های طبیعی مشهد

 اطراف شهر را رشته کوه زیبایی در برگرفته که در میان آن دره ها، باغ ها ،چشمه ها و رودخانه های فراوانی وجود دارد که گنجینه طبیعی شهر مشهد را کامل می کند. همچنین در بسیاری از این مکان های  طبیعی، پارک ها و تفرج گاه های مختلفی ساخته شده که هر کدام ترکیبی است از مناظر طبیعی بکر و امکانات رفاهی و گردشگری مدرن. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه های طبیعی مشهد می پردازیم. 

- شاندیز 

 شاندیز یکی از اولین مکان هایی است که  مورد توجه قرار می گیرد. این روستای تفریحی که سرشار از باغهای رنگارنگ با درختان میوه و چشمه ها و رودهای کوچک و بزرگ است در 37 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. 

در فضای دل انگیز شاندیز که با درختهای کهنسالش به قطعه ای از بهشت می ماند، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی وجود دارد که از آن جمله می توان به زمین های بازی و سرگرمی بچه ها و خانواده ها،  فروشگاه های مختلف غذاهای محلی و صنایع دستی و همینطور رستوران های با کیفیت و مشهور آن اشاره کرد. کباب شاندیز یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید همزمان با لذت بردن از این منظره جادویی در یکی از رستوران های شاندیز نوش جان کنید. 

- طرقبه

طرقبه یکی دیگر از این جاذبه های طبیعی است که در 18 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. طرقبه یک روستای سرسبز، زیبا و سرشار از درختان سربه فلک کشیده، رودخانه ها و چشمه ها و باغ های میوه های خوشمزه و رنگارنگ است. این روستای ییلاقی آب و هوایی بی نظیر دارد و جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد که بازدید از آنها می تواند گشت و گذار شما را در این منطقه کامل کند. پس اگر در تابستان به مشهد سفر می کنید حتما بازدید از طرقبه را در لیست برنامه های سفر خود قرار دهید.  از جمله دیدنی های اطراف روستای طرقبه می توان به چالیدره، دره ارغوان، دریاچه سد گلستان و دره داغستان اشاره کرد.  

- چالیدره

چالیدره  یکی از معروفت ترین جاذبه های شهر مشهد است که در منطقه طرقبه قرار دارد. امکاناتی همچون قایق سواری، ماهی گیری، بانجی جامپینگ، آموزش غواصی، زیپ لاین، تله کابین و بسیاری تفریحات دیگر در کنار طبیعت عالی و هوای دلچسب آن، چالیدره را به یکی از قطب‌های گردشگری اطراف مشهد تبدیل کرده است.

 

 پارک های شهر مشهد

علاوه بر باغها و تفرجگاه های اطراف شهر، در دل شهر مشهد نیز پارک های زیبایی وجود دارد که محل بسیار مناسبی برای تفریح، استراحت و وقت گذارانی بعد از یک گردش طولانی در شهر است. 

- پارک ملت مشهد 

بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک مشهد، پارک ملت است که محبوبیت بسیار زیادی در میان مشهدی ها و گردشگران این شهر دارد. شهر بازی پارک ملت نیز با وسایل بازی هیجان انگیز و چرخ فلک بزرک و مشهورش می تواند خانواده ها و دوستداران هیجان را به وجد بیاورد. 

- پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی یکی از پارک های طبیعی جذاب شهر مشهد است که  در جنوب غربی مشهد قرار گرفته است. این پارک که در یکی از کوهپایه های اطراف شهر قرار گرفته و دارای امکانات رفاهی و گردشگری مناسبی شامل فروشگاه ها، موزه ها و فضای بازی و سرگرمی در پارک کوهسنگی مشهد برای گردشگران تعبیه شده است.  

- پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد یکی از شناخته شده ترین پارک های شهر مشهد است که سابقه ای طولانی و تاریخی دارد. علاوه بر باغ وحش، شهربازی پارک وکیل آباد نیز یکی از قدیمی ترین و هیجان انگیزترین شهربازی های مشهد به شمار می رود که در کنار فضا سازی طبیعی، درختان و جوی های آب و گلها و درختچه ها می تواند ساعت ها شما را در خود غرق کند.  

 

بناهای تاریخی و موزه های شهر مشهد

مشهد شهری تاریخی است که آثار تاریخی به جای ما نده از دوره های مختلف در جای جای آن به چشم می خورند. این بناها امروزه تبدیل به یکی از جاذبه های مشهد شده اند که بازدید از آنها لذتبخش و سرگرم کننده است. در ادامه به چند مورد از این دسته جاذبه های شهر مشهد اشاره می کنیم. 

- آرامگاه فردوسی

یکی از مشهورترین مکان های تاریخی شهر مشهد، آرامگاه فرودسی شاعر نامدار ایرانی و خالق شاهنامه، ماندگارترین اثر ادبی ایران است. آرامگاه فرودسی در شهر طوس و در 20 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. مقبره این شاعر نامدار با طراحی بسیار زیبا که برگرفته از معماری دوران هخامنشی است یکی از جاذبه های تاریخی شهر مشهد به شمار می رود. آرامگاه فرودسی درباغی سرسبز و زیبا ساخته شده و  در اطراف آن کتابخانه و موزه فرودسی شناسی نیز قرار دارد . اگر می خواهید بازدید از این جاذبه را هیجان انگیزتر کنید می توانید سفر خود به مشهد را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید در روز فرودسی که مصادف با 25 اردیبهشت است به بازدید آرامگاه فردوسی بروید. برای این کار باید از قبل برای رزرو بلیط هواپیمای مشهد اقدام کنید. همچنین به دلیل اینکه معمولا در اردیبهشت تقاضا برای سفر به مشهد بالاست، بهتر است برای رزرو هتل مشهد همزمان با خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. در نظر داشته باشید که با مراجعه به سایت های معتبر گردشگری می توانید لیست بهترین هتل های مشهد را پیدا و از میان آن گزینه مورد نظر خود را رزرو کنید.  

- موزه نادر شاه افشار

نادرشاه افشار یکی از قدرتمند ترین پادشاهان ایرانی است که شرح فتوحات او بویژه در جنگ با هند، همچنان یکی از حماسی ترین داستانهای تاریخی ایران به شمار می رود . در محوطه ای به نام باغ نادری مشهد آرامگاه این پادشاه قدرتمند قرار دارد که  یکی از جاذبه های شهر مشهد بویژه برای عکاسی به شمار می رود. همچنین در کنار مجسمه نادرشاه ، موزه ای به نام این پادشاه افشاری قرار دارد که تماشای آن می تواند شما را با زندگی و جنگهای این سردار ایرانی آشنا کند.  موزه نادر شاه افشار دربردارنده جنگ افزارها و تسلیحات نظامی باقیمانده از زمان نادر شاه افشار است. مقبره و موزه نادرشاه افشار در باغ نادری و در روبروی حرم مطهر اما رضا (ع) گرفته و به مساحتی حدود 15 هزار مترمربعی ساخته شده است. معماری آرامگاه نادرشاه و زیبایی باغ نادری مشهد اولین چیزی است که نظر شما را به خود جلب می‌کند.

 

- موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی مشهد در یکی از حمام های تاریخی و قدیمی مشهد به نام حمام مهدی قلی بیک ساخته شده است. در سال 1385 با بازسازی و مرمت قسمت های مختلف، این حمام قدیمی بعنوان موزه مردم شناسی مشهد افتتاح شد. در بازدید از این موزه هیجان انگیز می توانید با زندگی مرمان دوره های گذشته مشهد آشنا شوید و وسایلی شامل  لوازم مورد نیاز در حمام‌های قدیمی، انواع سماورهای ذغالی، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، و عکسهای قدیمی و تاریخی را مشاهده نمایید.  

 

جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی مشهد

همانطور که گفته شد مشهد در سالهای اخیر در توسعه زیرساخت های گردشگری و تفریحی پیشرفت زیادی کرده و جاذبه ها و امکانات تفریحی این شهر تاثیر زیادی در جلب گردشگران به این شهر دارد، از جمله مهمترین جاذبه های تفریحی مشهد می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

- سرزمین موج‌ های آبی مشهد

یکی از اولین و بزرگترین پارک های آبی سرپوشیده خاورمیانه به شمار می رود که در قسمت شمالی شهر و در زمینی به مساحت 8460 متر مربع ساخته شده است. این پارک آبی یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. در سرزمین موج های آبی مشهد می توانید  انواع بازی‌های مختلف و هیجان‌انگیز را  شامل سرسره‌های مختلفی چون سرسره آهسته، سقوط آزاد، تاپسی توروی، سوپر لوپ، تورنادو و غیره تجربه کنید و ساعاتی پر از هیجان و شور و نشاط را برای خود خلق کنید. در فصل تابستان بازدید از سرزمین موج های آبی مشهد یکی از انگیزه های مهم مسافران برای تهیه بلیط هواپیمای مشهد و رزرو هتل در نزدیکی این جاذبه هیجان انگیز است. 

 

مشهد، شهری سرشار از جاذبه برای تمام سلیقه ها

در نظر داشته باشید برای داشتن تجربه سفری مطلوب و مفید به مشهد حتما برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. مشهد شهری بزرگ با جاذبه های متنوع است که در سراسر این کلان شهر و اطراف آن قرار گرفته اند و بدون برنامه ریزی ممکن است نتوانید از زمان خود درست استفاده کنید. 

نکته مهمتر در داشتن سفری بهتر به مشهد، مراجعه با سایت های معتبر برای خرید بلیط هواپیمای مشهد و رزرو هتل مشهد است. زیرا به دلیل استقبال و تقاضای بالا برای سفر به مشهد مراکز مختلفی اقدام به ارائه خدمات بلیط هواپیما ، رزرو هتل و تور مشهد می کنند. اما اگر از کیفیت خدمات و اعتبار این مراکز اگاهی کافی نداشته باشید ممکن است در سفر با مشکل روبرو شوید. یکی از بهترین راهها مراجعه به سایت ها و شرکت های گردشگری  معتبر و با سابقه است. سایت سه کلیک که پلتفرم آنلاین فروش خدمات گردشگری شرکت دلتابان است، یکی از کامل ترین و بهترین سایت های گردشگری کشور است که در حال حاضر انواع خدمات گردشگری را شامل بلیط هواپیمای داخلی و خارجی، رزرو هتل داخلی و خارجی و نیز انواع تورهای داخلی و خارجی را بصورت  کاملا آنلاین ارائه می دهد.